Cosmopinie.nl is te koop. Neem contact op via info@dutchbridge.nl voor meer informatie

Informatief - Angel dusting: marketing fenomeen in de beautyindustrie

Angel dusting: marketing fenomeen in de beautyindustrie

In: Informatief | 8 maart 2013 | door:

Misschien heb je deze term al eens horen vallen: angel dusting. Dat klinkt heel schattig, maar eigenlijk duidt deze term juist op misleiding. Wat wordt hiermee precies bedoeld?

Hoewel er in de beautyindustrie nog veel mag en kan en strengere regels niet overbodig zouden zijn, zijn er toch nog wel enkele regeltjes die jou houvast geven. Als op een product staat dat het vitamine C bevat, dan zit dat er ook in! Helaas weet je hiermee nog niet voldoende... 

Engelenstof

Er wordt gesproken van 'angel dusting' wanneer een producent spannend klinkende (en vaak kostbare ingrediënten) gebruikt op een misleidende manier: als ingrediënten niet worden toegevoegd om iets je doen voor jouw huid, maar om iets te doen voor de verkoopcijfers van het product! 

Om terug te komen op het voorbeeld met vitamine C: dit ingrediënt is pas echt effectief als er minstens 4-5% stabiele vitamine C in het product zit. Is er minder dan 1% toegevoegd, dan zul je er weinig aan hebben, maar tóch gebruikt de fabrikant deze minimale hoeveelheid maar al te graag. Om het product te marketen, welteverstaan. Want tsja, die vitamine C zit er wel in, en dat mag dan worden vermeld op de verpakking...

Een zeldzaam bloemetje dat handgeplukt werd op de hoogste berg...

... en dan het liefst een bloem die maar één dag per jaar bloeit. Dát is nog eens bijzonder. En daarom ook ge-wel-dig voor je huid, toch? Onzin, natuurlijk. Toch laten wij vrouwen ons graag verleiden door alles wat bijzonder is (of klinkt). Om die reden verwerken producenten dan ook graag luxe ingrediënten als zijde, kaviaar en zelfs bladgoud in hun producten. Natuurlijk is kleine hoeveelheden om het betaalbaar te houden (en de winstmarges groot)...

Dit kunnen desalniettemin stuk voor stuk hele goede producten zijn, maar dat is dan waarschijnlijk niet te danken aan die kostbare luxe-ingrediënten. Destemeer doen waarschijnlijk de 'saaie' ingrediënten, die zichzelf al bewezen hebben, maar die wij maar 'gewoontjes' vinden. Van glycerine kan de marketeer geen mooi sprookje maken, dus wordt er wat angel dusting toegevoegd in de vorm van minuscule hoeveelheden chique waren.

Hoe voorkom je dat jij wordt verleid door angel dusting?

Laat je niet overhalen door ingrediënten die op het doosje staan vermeld, maar kijk wat verder. Lees de productomschrijving. Wordt hier gesproken over de concentratie van de actieve ingrediënten? Zo niet, dan krijg ik al argwaan. Een producent die flinke concentraties van actieve stoffen toevoegt is daar immers vast trots op en zal dat graag vermelden, toch? 

Word je uit de productomschrijving niet veel wijzer, kijk dan naar de INCI-lijst. De eerste vijf stoffen op de INCI-lijst zitten er vaak in significante concentraties in. Alles wat in de tweede helft staat is waarschijnlijk maar voor 1% of nog veel minder aanwezig in het product.

Toch zegt ook dat niet altijd alles. Ook een immens lange INCI-lijst is verdacht. Soms worden er zoveel mogelijk verschillende stofjes in zeer kleine hoeveelheden gebruikt in formules, zodat die stoffen de verleidelijke ingrediënten 'naar boven duwen'.

Bijvoorbeeld: een product met maar 10 bestanddelen heeft als laatste ingrediënt vitamine E. Voor je gevoel zit er weinig van in, het staat immers op de laatste plaats in de INCI-lijst. Maar wat als een product 50 ingrediënten bevat en vitamine E staat op plekje 20? Voor je gevoel staat dit dan nog vóór de helft van de INCI-lijst, maar vergeet niet dat de volgende 30 ingrediënten misschien slechts fracties van procenten beslaan. Zo kan het dat er in de simpele formule van 10 bestanddelen toch veel meer vitamine E zit! 

Weet wat je koopt

Je ziet, het blijft moeilijk om te achterhalen of er sprake is van angel dusting. Wil je profiteren van nuttige stoffen waarvan je de minimale effectieve concentratie kent? Zoek dan naar producten waar die concentratie wél vermeld staat, of bel de fabrikant op bij twijfel. Willen ze je de concentratie niet vertellen, dan weet je waarschijnlijk al genoeg...

bannerfoto: balletproductie 'Sterrenstof' ter illustratie

Dames Image Banner 468 x 68
Pin it
 

Reacties

deidre.

Ik wist niet dat dit zo heette, maar ik snap de benaming helemaal, en ook waarom het zo goed werkt - interessant!

avatar

Cialis 28 Compresse Da 5 Mg cialis price Costco Viagra

avatar

Viagra Gocce Per Donne cialis Propecia Cap

Plaats een reactie

Je bent niet ingelogd, wil je reageren onder je profiel: log nu in

 
 

Reacties via facebook

Laatste reacties op artikelen