Een term die je de laatste tijd steeds vaker tegenkomt is Cosmeceuticals, een samenvoeging van Cosmetic en Pharmaceutical, oftewel farmaceutisch. Deze groep producten vormt het thema van deze maand. Maar wat houdt dit nou precies in?…

Met de term Cosmeceuticals willen cosmetica-merken een aangeven dat hun producten een hoge(re) dosering aan werkzame stoffen bevatten en de indruk wekken van een medicinaal effect, waardoor de producten naar eigen zeggen dus ook effectiever zijn dan ‘gewone’ cosmetica. Bij Cosmeceuticals gaat het veelal om probleem-oplossende cosmetica, zoals de industrie zelf zegt. Dus bijvoorbeeld geen ‘gewone’ hydraterende creme, maar een product dat een specifiek huidprobleem aanpakt, zoals rimpels en huidveroudering.

Het stukje ‘ceutical’ van farmaceutisch geeft een relatie aan met de medische hoek. ‘Gewone’ cosmetica, dus de make-up en crèmes die je kunt kopen zonder recept, zijn geen medicijnen en kunnen in principe je huid ook niet blijvend veranderen. Immers, wanneer een product iets permanent aan je lichaam verandert, mag dit alleen worden voorgeschreven door een arts en verkocht worden bij de apotheek op vertoon van een recept. Door een product cosmeceutisch of van medicinale kwaliteit te noemen, wekken fabrikanten dus de indruk bij consumenten dat de producten beter of effectiever zijn en wél zulke blijvende resultaten geven.

Echter, niet álles dat je bij de apotheek koopt valt onder medicatie. De producten van Vichy en La Roche Posay, bijvoorbeeld, zijn alleen te koop via de apotheek, maar ze zijn daar zonder recept verkrijgbaar; ze vallen in de categorie cosmetica en niet onder medicijnen. Ook het zinnetje ‘medicinale werking’ op een verpakking zegt helaas niets, omdat er aan het gebruik van dit woord geen strenge regels zijn verbonden.

Maar zijn Cosmeceuticals nou medicijnen of cosmetica? De naam doet vermoeden dat de producten hier tussenin zitten, maar in feite gaat het hier om ‘gewone’ cosmetica, omdat de producten over the counter en dus zonder recept verkrijgbaar zijn. Wettelijk gezien kunnen deze cosmeceuticals dus geen blijvend huidveranderde werking hebben.
Het is belangrijk om je te beseffen dat Cosmeticeuticals een naamgeving is die wordt gebruikt door fabrikanten, en dus feitelijk een marketing-term is. Het Warenwetbesluit erkent deze naam niet; er zijn geen aparte regels of test-voorschriften die worden toegepast op deze zogenaamde Cosmeceuticals. Cosmeceuticals vallen dus onder de richtlijnen en regelgeving van cosmetica, en niet onder de veel strengere controle van medicijnen.

Kortom, Cosmeceuticals geven vaak aan de dat producten volgens de fabrikant hogere concentraties werkzame stoffen bevatten, maar er zijn geen regels die de werkzaamheid of effectiviteit hiervan controleren aan de hand van bepaalde maatstaven. Of Cosmeceuticals ook werkelijk effectiever zijn dan ‘gewone’ cosmetica zal verschillen per geval en per product.

In de praktijk zijn veel van de zogenaamde cosmeceuticals inderdaad vaak wat luxueuzer, geconcentreerder en exlusiever dan de drogisterij- en zelf de parfummeriemerken, maar in theoriezegt deze term eigenlijk niets. Het woord Cosmeceuticals is feitelijk gezien dus slechts een marketing-tool. Ga er dus ook niet automatisch vanuit dat een product dat wordt aangeprezen als cosmeceutical beter is, maar bekijk zelf de productomschrijving en ingrediënten en probeer na te gaan wát er dan voor bijzonders in zit dat je niet in de drogistrij zult tegenkomen

0 Shares:
Ook zeer interessant
Lees meer

Beste Föhns van 2024

Een snelle, soepele ochtendroutine en met een prachtig gestyled haar de deur uit gaan? Dat willen we allemaal…